آموزش وردپرس قالب وردپرس قالب رايگان وردپرس درس وردپرس
بررسی گردش کاری نینتکس در شیرپوینت (قسمت اول) - گروه ساقه

بررسی گردش کاری نینتکس در شیرپوینت (قسمت اول)

نحوه غیرفعال‌سازی حذف اتوماتیک تاریخچه گردش کار در شیرپوینت
ژانویه 23, 2017
بررسی گردش کار نینتکس در شیرپوینت (قسمت دوم)
ژانویه 24, 2017

بررسی گردش کاری نینتکس در شیرپوینت (قسمت اول)

گردش کاری نینتکس Nintex در شیرپوینت

در مقاله مربوط به  “گردش کاری شیرپوینت و محدودیت‌های استفاده از ابزارهای استاندارد” ، به اهمیت و نیاز کسب و کارها به گردش کار در شیرپوینت پرداختیم و به برخی از چالش‌ها و محدودیت‌های کار با  Toolsetهای استاندارد اشاره کردیم. (شیرپوینت out-of-box، Sharepoin Designer، و کد سفارشی گردش کار) در نهایت نیز به این نتیجه رسیدیم که برای پیاده‌سازی و نگهداری گردش کار به راه حل بهتری نیاز داریم.

در همین راستا در میان محصولات این گروه که شامل K2, Bamboo Solutions: Workflow Conductor, SharePoint Workflow Boost, Skelta و  AgilePoint است، ما محصول پیشتاز این طبقه یعنی Nintex  را برای تکمیل کار انتخاب کردیم.

با بررسی اطلاعات مربوط به محصول و دموی آن و گفتگو با نمایندگان Nintex امروز می‌توانیم با قاطعیت در مورد نینتکس نظر دهیم و آن را به مشتریانمان پیشنهاد کنیم. طبیعی است که هر محصولی نقاط قوت و ضعفی دارد؛ این موضوع حتی در مورد محصولات جانبی شرکت بزرگ مایکروسافت نیز صادق است.

در همین راستا برای یک انتخاب اصولی باید تمام جوانب هر محصول بررسی شود. به همین منظور در این جا قصد داریم به بررسی ویژگی‌های مختلف نرم‌افزار Nintex بپردازیم؛ در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

بررسی ویژگی‌های Nintex

نینتکس منطبق با نیازهای یک جریان کاری ایجاد شده و در شیرپوینت امکان استفاده از گردش کاری را برای سازمان‌ها فراهم کرده است. در اینجا به برخی از ویژگی‌های آن اشاره می‌کنیم:

۱- تاریخچه گردش کاری/Auditing

اگر قسمت قبلی مربوط به این مقاله را مطالعه کرده باشید حتما می‌دانید که شیرپوینت بعد از ۶۰ روز از تکمیل یا لغو یک گردش کاری، تاریخچه‌ی مربوط به آن گردش کاری را حذف می‌کند. (که در واقع حذف نشده بلکه دسترسی کاربر به آن جریان کاری در صفحه مورد نظر از بین رفته است.) هر کسب و کاری ممکن است در مقطعی از زمان به ردیابی جزئیات کار نیاز پیدا کند.(به طور مثال زمان تایید یک جریان کاری را رصد کند). خوشبختانه گردش کار نینتکس این مشکل را حل کرده است. نینتکس با استفاده از پایگاه داده SQL خود که یک تاریخچه کامل از گردش کار و عملیات مربوط به آن را ذخیره دارد، به رفع این مشکل کمک کرده است. این History (در هر دو فرم تصویری و متنی) از لینک “View workflow History” در منوی context هر آیتم در دسترس است.

history workflow
تاریخچه گردش کار

۲- یادگیری آسان و استفاده راحت از رابط کاربری گردش کاری شیرپوینت

همه مراحل طراحی گردش کار Nintex در رابط کاربری شیرپوینت انجام می‌شود. هیچ کلاینت جداگانه‌ای نیاز به نصب ندارد. رابط گرافیکی بسیار بصری است به طوری که شما با کشیدن و رها کردن(drag and drop) “اکشن‌های گردش کار” بر روی گره‌ها در نمودار می‌توانید فرآیند خود را تعریف و سپس خواص آن‌ها را پیکربندی کنید.

این ویژگی رابط کاربری به تجسم راحت گردش کار برای کاربران بسیار کمک می‌کند. همچنین با مینیمایز کردن اکشن‌ها می‌توان فرآیندهای کاری پیچیده را راحت‌تر درک کرد.

action
اکشن

۳- مجموعه ای جامع از اکشن‌های گردش کاری

ورود نینتکس به همراه تعداد زیادی از اکشن‌های گردش کاری بود، که می‌توان برای پیکربندی سطح وسیعی از انتظارات کسب و کار از آن استفاده کرد. این‌ موضوع، فرایندهای منطقی(حلقه‌ها، اکشن‌های موازی، state machine)، کتابخانه/ لیست (ایجاد/حذف/کپی آیتم ، check-out , check in، اعلام رکورد)، تامین سایت‌های شیرپوینت، سایت کالکشن‌ها، تامین کاربران در AD و تنظیم مجوز، اختصاص وظایف و ارسال اطلاعیه‌ها و فراخوانی یک سرویس وب حتی بدون نوشتن کد را شامل می‌شود. اقدامات گردش کار با Nintex  بخش عظیمی از نیازهای فرآیندهای کسب و کارهای مختلف را پوشش می‌دهد؛ با این حال، شما علاوه بر این، می‌توانید اقدامات گردش کار خود را (با استفاده از کد ویژوال استودیو) بنویسید و آن‌ها را برای استفاده در گردش Nintex در صورت نیاز استقرار دهید.

sets action in nintex
مجموعه اکشن ها

۴- سامان‌دهی ورژن‌بندی گردش کاری

تغییرات در یک گردش کاری در حال اجرا، بدون تاثیر منفی و اختلال در روند کار آن، یک چالش  بزرگ است. محصول نینتکس این مشکل را با ورژن‌بندی به راحتی سامان‌دهی کرده است. تغییرات در فرآیند به صورت پیش‌نویس ذخیره شده و در صورت آماده بودن به عنوان یک ورژن جدید انتشار می‌یابد. موارد جدید با نسخه جدید اجرا می‌شوند، درحالی‌که فرایندهایی که قبلا در حال اجرا بودند با ورژن یا نسخه قبلی به کار خود ادامه می‌دهند.

ادامه‌ی ویژگی‌های Nintex را در مطالب بعدی بلاگ ساقه بخوانید.

قسمت دوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *