آموزش وردپرس قالب وردپرس قالب رايگان وردپرس درس وردپرس
سوالات متداول درباره شیرپوینت (قسمت دوم) - گروه ساقه

سوالات متداول درباره شیرپوینت (قسمت دوم)

SharePointFAQ
سوالات متداول درباره شیرپوینت (قسمت اول)
سپتامبر 29, 2018
دانلود شیرپوینت ۲۰۱۹(نسخه اصلی)
اکتبر 24, 2018

سوالات متداول درباره شیرپوینت (قسمت دوم)

SharePointFAQ

SharePointFAQ

 

پیش از مطالعه این مطلب، قسمت اول این مقاله را از اینجا بخوانید.

در ادامه در راستای پاسخ به سوالات متداول درباره شیرپوینت، به چند نکته اشاره می‌کنیم:

اصطلاحات Site template ،Site definition  و ONET.xml به چه معناست؟

Site template برای یک سایت جدید تمپلیت و طرح‌بندی اصلی آن را فراهم می‌کند. طراحی سایت به محتوای آن بستگی دارد که شامل موارد زیر است:

  • لیست‌ها که قسمت مهمی از سایت‌ها را تشکیل می‌دهند.
  • محتویات سایت مانند کتابخانه‌های فایل‌ها در شیرپوینت.
  • Theme ها و بوردرهایی که در سایت مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • صفحات وب پارتی که در سایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

Site definition اساسا از مجموعه‌ای از فایل‌های XML یا ASPX تشکیل شده است که همه اطلاعات مربوط به کامپوننت‌ها را شامل می شود. این مجموعه به طور کلی از سه فایل تشکیل شده است:

  • WebTemp.XML
  • Onet.XML
  • Default.aspx

تعریف سایت همچنین اطلاعاتی در مورد فایل‌های وب، کتابخانه‌ها، ویژگی‌ها و نوارهای ناوبری دارد که باید با سایت‌هایی که در شیرپوینت به صورت پکیج، بسته‌بندی شده‌اند، قرار بگیرد.

ONET.xml کامپوننت‌های سایت را مشخص می‌سازد و مهم‌ترین بخش تعریف سایت است. این فایل را می‌توانید در مسیر %SharePoint Root% \TEMPLATE\SiteTemplates\XML\Onet.xml پیدا کنید.

WSP چیست؟

Web Solution Package فایلی است که شامل اسمبلی‌ها، منابع،feature ها، تصاویر، صفحات، تعریف سایت و غیره است و در درون یک فایل قرار می‌گیرد. هر زمان که شیرپوینت به‌روزرسانی و یا شخصی‌سازی می‌شود، تمامی موارد ذکر شده در بالا باید دیپلوی گردد که کار دشواری است. این امر به ابزاری احتیاج دارد که همان WSP است.

 

Safe Controlها چه چیزی هستند و چه نوع از اطلاعات در این قسمت در Web.config شیرپوینت قرار می‌گیرد؟

هنگامی که یک کاربر، وب پارتی را در شیرپوینت دیپلوی می‌کند، لازم است آن را به عنوان Safe control در Web.config معرفی کند. ورودی‌هایی که این المان را تشکیل می‌دهند توسط شی SharePoint Handler دریافت می‌شوند که باعث می‌شود به صورت صحیح در محیط شیرپوینت بارگذاری شوند. به صورت کلی فایل حاوی نام اسمبلی، فضای کاری، شماره Public Key Token، Type name و Safe declaration است. اگر این آیتم‌ها به صورت صحیح در محیط شیرپوینت بارگذاری نشوند منجر به ایجاد خطا می‌شود.

 

SPSite ها و SPWebها چه کاربردی دارند؟

SpSite ها یک Site collection هستند و در یک Object model نمایش داده می‌شوند. این شی سرآغاز کار با Server object model است که در برنامه‌نویسی شیرپوینت کاربرد و استفاده زیادی دارد. SPSite زیر سایت‌ها و محتویات آن‌ها را شامل می‌شود.

از سوی دیگرSPWeb  یک سایت در زیر Site collection است که به کلاس SPWeb در Server object model باز می‌گردد.  SPWeb یک Instance از SharePoint Web است و Content فعلی را شامل می‌شود.

 

CAML چیست؟

CAML مخفف Collaborative Application Markup Language است که شباهت به XML دارد. CAML  یک زبان نشانه‌گذاری است که Construct هایی ایجاد می‌کند که فیلد‌ها و view ها را می‌سازد و برای ساخت تعریف جداول استفاده می‌شود. وظیفه آن Split کردن اطلاعات و ایجاد خروجی HTML برای شیرپوینت است.  CAMLبه صورت کلی در وب پارت‌ها به شکل پرس‌و‌جو برای بازیابی مقادیر از لیست‌های شیرپوینتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

GAC در شیرپوینت چیست؟

Global Assembly Cache شامل کدهای اسمبلی یا کدهای ماشین است که برای اجرای یک برنامه به‎‌کار برده می‌شود. GAC  کدهای باینری سفارشی‌سازی شده را به Full trust code group تحویل می‌دهد. این باینری‌های دیپلوی شده بین sender و  receiver مورد استفاده قرار می‌گیرند. پس از نشانه‌گذاری، باینری یک کلید تعریف‌کننده برای خود دارد که بین sender و receiver به کار برده می‌شود. GAC  را می‌توان با .NET assemblies cache برای پلتفرم‌های خط فرمان به کار برد.

 

Content Type در شیرپوینت چیست؟

شیرپوینت دارای محتویات سازمانی است، از این رو Content Type ها به یک کالکشن از تنظیمات و فراداده‌های محتوا با قابلیت استفاده مجدد باز می‌گردد. به عنوان مثال یک Content Type کارکنان ممکن است متادیتاهایی مانند Employee-id ، Employee-name،  Salary و غیره داشته باشد. این امکان کمک می‌کند تا محتوا را با معناتر سازماندهی کنید.

 

برای کسب اطلاع از خدمات و محصولات شیرپوینت گروه ساقه می‌توانید همین حالا با کارشناسان متخصص ما تماس بگیرید.

منبع

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *